Tillit som en tjeneste

Jeg var så heldig å få lov til å fortelle litt om noe som opptar meg sterkt på et ledelseforum i forrige uke. Som en skikkelig IT-entusiast, nerd om du vil, så følger jeg veldig med på hva som skjer av nye ting ute i verden. Og det jeg ser om dagen har fanget min interesse mer enn noengang. Slik jeg vurderer det har det kommet en ny teknologi som kan være med på å snu veldig mye helt på hodet.

Hva er problemet?

For å forstå hvorfor noe nytt som kommer er så spennende, er det nyttig å starte med å se på status i dag. For enkelthets skyld starter jeg med dagens situasjon med fokus på den tekniske verden, for det er nemlig slik at teknologien jeg snart skal skrive om ikke er begrenset til IT.

Om vi ser på de store internett selskapene i dag, som Google, Facebook og Amazon, så har de skapt seg gigantiske formuer med å skape store plattformer, disse plattformene opererer som mellommenn.

Vårt samfunn er bygd opp av mellommenn for å skape tillit. Vi benytter oss av en bank som tar vare på pengene våre, vi bruker en tjeneste som Google for å søke på noe vi lurer på eller som vi skal kjøpe. Stort sett alle disse store plattformene er en eller annen form for mellommenn. Nå kan det godt være at du tenker at dette ikke er noe problem, og det er kanskje ikke det for deg, men la meg forsøke å beskrive litt bedre problemet med mellommenn.

Problemet med mellommenn og tillit

I mange år har menneskeheten forholdt seg til at det i samfunnet finnes funksjoner som kun er der for å være bindeleddet mellom mennesker. Disse funksjonene er der for å skape en tillit. Denne tilliten er helt vesentlig for at vårt samfunn skal fungere. Tenk på det, hver eneste dag forholder du deg til institusjoner, selskaper og mennesker som kun er der for å skape tillit mellom deg og en annen part. Om det er for å betale en regning, legge ut en Facebook oppdatering eller at en pakke blir levert med posten. Felles for alle disse er at de driver en forretning som baserer seg på at alle parter involvert i transaksjonen har tillit til hverandre ved å benytte seg av tjenesten eller plattformen.

Det er dette som kan bli et problem. For hva skjer om disse plattformene begynner “å misbruke” data som de har lagret på deg? Interessant nok så er jo definisjonen av misbruk noe uklar.

Et lite eksperiment: gå inn på Google og søk etter et produkt eller en tjeneste som du aldri tidligere har søkt på. La oss si at du ikke kunne brydd deg mindre om en ny bil. Forsøk å kjøre noen google-søk på ny bil og/eller et bilmerke. Legg så merke til hva som skjer videre med reklame som du mottar på andre nettsider enn Google.

Eksperimentet ovenfor er for mange ganske skremmende. For andre så er det ikke så farlig om Google tar data de har lagret på deg og selger den videre.

For at en mellommann skal fungere så må du har tillit til denne mellommannen. Om du ikke stoler på at posten skal levere en pakke som du vil sende til en venn som bor på den andre siden av landet så benytter du deg sannsynligvis av en annen tjeneste for å få den levert. Det er nettopp denne tilliten som jeg ønsker å belyse med denne bloggposten.

En mellommann er også i dagens form sentralisert. Det betyr at det er kun den ene mellommannen som vet «sannheten» om deg, og de som denne parten selger denne «sannheten» til da selvfølgelig. En sentralisert aktør er sårbar for mange ulike angrep som for eksempel ulike tekniske angrep som hacking.

The winter is coming

For de store gigantene så er vinteren på vei, for å sitere noen andre giganter. Jeg tror at med oppblomstringen av teknologien som kalles Blockchain så vil mange store og etablerte aktører oppdage at deres imperium kan begynne å slå sprekker. Det er ikke lite enkelt å sitte som mellommenn som tar betalt for å være der når deres rolle enkelt kan gjøres av en digital kontrakt.

Med Blockchain teknologien så kan vi endelig få verdien tillit som en tjeneste:

  • Desentralisert, så det ikke er single-point-of-failure
  • Transparant, slik at det er synlig for alle hva som er gjort
  • Sikkert, om data er skrevet til Blockchainen så kan det ikke endres

Jeg gleder meg til hva fremtiden vil bringe!